Prof. Dr. Tatjana Schneider

Dr. phil. Martin Peschken

Prof. Dr. Tatjana Schneider ist kritische Raumtheoretikerin. Angesichts epochaler Transformationen und zunehmender sozio-räumlicher Ungleichheiten in vielen Teilen der Welt beschäftigt sich ihre Forschung und Lehre mit Fallstudien, die Gerechtigkeitsprinzipien fördern. Sie befasst sich hier insbesondere mit den sozialen, wirtschaftlichen und politischen Parametern, durch die Architekturen und Städte entstehen, sowie mit den Werkzeugen, Instrumenten und Methoden, die es Bürgern ermöglichen, transformativ in die Produktion von Raum einzugreifen.

Sie hat in Deutschland und Großbritannien studiert und an der Strathclyde University in Glasgow zum Thema "Mechanisms of the Themed Environment" promoviert. Sie war Gründungsmitglied von "Glasgow Letters on Architecture and Space", eines Architekturkollektivs welches an der Schnittstelle von Theorie und Praxis Alternativen zur kapitalistischen Produktion und zum Konsum von Raum entwickelte. Im Jahr 2006 initiierte sie zusammen mit Jeremy Till das Forschungsprojekt "Spatial Agency. Other Ways of Doing Architecture". Von 2004 bis 2018 hat sie an der University of Sheffield Architekturtheorie und Stadtgeschichte gelehrt.

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Prof. Dr. Tatjana Schneider is a critical spatial theorist and educator. She was educated in Germany and the UK and received her PhD in Architecture from Strathclyde University, Glasgow, for research on the mechanisms of themed environments. She was one of the founding members of the architectural workers cooperative Glasgow Letters on Architecture and Space, a practice that worked at the intersection of theory and practice to produce alternatives to the capitalist production and consumption of space. In 2006, she co-instigated the research project ?Spatial Agency. Other Ways of Doing Architecture? as a means to gather, analyse and describe architecture beyond the object beautiful.

In the face of epochal urban transformations and increasing socio-spatial inequalities in many parts of the world, her research and teaching engages with case studies that foster principles of justice and bridges the profession, practice and education of architecture. It is particularly concerned with the social, economic and political parameters within and through which architectures and cities are made and the tools and methodologies that allow citizens to intervene transformatively in the production of space.

 

tatjana.schneider(at)tu-braunschweig.de

Tel. 0531-391-2318

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